سؤال : آیا لباسشویى‏هاى تمام اتوماتیک، نجاست لباس را پاک مى‏کنند

جواب: به طورى که آگاهان مى‏گویند: آب در حال اتصال به کر لباس نجس را احاطه مى‏کند و همه اجزاى لباس را فرا مى‏گیرد. در صورت قطع شدن چنانچه سه مرتبه آب لباس‏ها را فرا بگیرد و آب‏ها را گرفته تخلیه کند، اگر عین نجاست در لباس باقى نمانده باشد، پاک مى‏شود.(1)
پى نوشت‏ها:
1. آیت اللَّه فاضل لنکرانى، استفتائات، ج 1، ص 34، سؤال 47
.

سؤال :پدرم خمس پرداخت نمى‏کنند. آیا باید خمس آن‏ها را پرداخت کنم

جواب ‏: کسانى که خمس پرداخت نمى‏کنند، وظیفه زن و فرزند آن‏ها اگر بدانند عین مالِ مورد استفاده آن‏ها متعلق خمس است، خوردن و تصرف در آن قبل از اداى خمس جایز نیست، ولى مى‏توانند با اذن حاکم شرع خمس آن چه را مصرف کرده‏اند، بر ذمه بگیرند و هر وقت توانستند، پرداخت کنند.
اگر شک داشته باشند که اصلاً خمس به آن مال تعلق گرفته یا نه، تصرف در آن جایز است. در هر صو
ر
ت با وجود شرایط امر به معروف، لازم است پدرتان را سفارش به پرداخت خمس نمایید.(1)
امام خمینى در این باره مى‏فرماید: «اگر «فرزند» یقین دارد که در آنچه از اموال پدر تصرّف کرده یا مى‏کند، خمس هست، باید به حاکم شرع مراجعه کرده و اجازه بگیرد.(2) حاکم شرع، مراجع تقلیدند که مى‏توانید از مرجع خودتان یا نماینده مرجع اجازه بگیرید.
پى نوشت‏ها:
1. جامع المسائل، ج 1، ص 205، مسئله 792.
2. امام خمینى، استفتائات، ج 1، ص 414، مسئله 210.

سؤال : آیا غسلى به نام غسل «مافى الذّمه» وجود دارد ؟

جواب: غسل‏هاى واجب هفت قسم است: غسل جنابت، غسل حیض، غسل نفاس، غسل استحاضه، غسل مس میت، غسل میت، غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند این‏ها واجب مى‏شود.(1)
اگر انسان بداند چه غسلى بر او واجب است، به نیّت همان، غسل را انجام مى‏دهد، مثلاً نیّت مى‏کند: غسل جنابت انجام مى‏دهم قربة الى اللَّه. اگر میداند غسلى بر او واجب است، لیکن نمى‏داند کدام یک از غسل‏هاى واجب است، به نیت «مافى الذّمّه» (آنچه بر عهده (گردن) است) غسل مى‏کند، مثلاً زنى مى‏داند غسلى بر ذمه دارد، لیکن نمى‏داند غسل جنابت است یا غسل حیض، به نیّت «مافى الذّمّه» غسل انجام مى‏دهد. نیّت مى‏کند: غسل ما فى الذّمّه (غسلى که بر گردنم است) مى‏کنم قربة الى اللَّه. با این غسل هر غسلى که بر او واجب شده بود، ولى نمى‏دانست جنابت است یا حیض، از گردنش ساقط مى‏شود.
البته در این صورت‏ها، حکم یکى از غسل‏هاى خاص جارى نمى‏شود، مثلاً نمى‏تواند با این احتمال که شاید غسل جنابت بر ذمه او بوده، پس از غسل بدون گرفتن وضو نماز بخواند یا آیات قرآن را مس نماید.
پى نوشت‏ها:
1. آیت اللَّه فاضل لنکرانى، توضیح المسائل، ص 62، غسل‏هاى واجب
.